Lung Cancer
Volume 67, Issue 3 , Pages 275-281, March 2010

Source-specific effects of micronutrients in lung cancer prevention

  • Nina Roswall

      Affiliations

    • Institute of Cancer Epidemiology, Danish Cancer Society, Strandboulevarden 49, DK-2100 Copenhagen Ø, Denmark
    • Corresponding Author InformationCorresponding author. Tel.: +45 35 25 77 14.
  • ,
  • Anja Olsen

      Affiliations

    • Institute of Cancer Epidemiology, Danish Cancer Society, Strandboulevarden 49, DK-2100 Copenhagen Ø, Denmark
  • ,
  • Jane Christensen

      Affiliations

    • Institute of Cancer Epidemiology, Danish Cancer Society, Strandboulevarden 49, DK-2100 Copenhagen Ø, Denmark
  • ,
  • Lars O. Dragsted

      Affiliations

    • Faculty of Life Sciences, Department of Human Nutrition, University of Copenhagen, Rolighedsvej 30, DK-1958 Frederiksberg C, Denmark
  • ,
  • Kim Overvad

      Affiliations

    • Department of Clinical Epidemiology, Aarhus University Hospital, Sdr. Skovvej 15, Box 365, DK-9000 Aalborg, Denmark
  • ,
  • Anne Tjønneland

      Affiliations

    • Institute of Cancer Epidemiology, Danish Cancer Society, Strandboulevarden 49, DK-2100 Copenhagen Ø, Denmark

Received 25 August 2009; received in revised form 9 November 2009; accepted 13 November 2009. published online 11 December 2009.

Abstract 

The role of micronutrients in lung cancer prevention is controversial, as observational and experimental studies have generated contradicting results. These discrepancies between studies may be due to different effects of micronutrients depending on source (diet or supplements). The objective of this study was to evaluate the association between vitamin C, E, folate and beta-carotene and lung cancer risk while focusing on source-specific effects of dietary and supplemental intake. The association was evaluated in a cohort of 55,557 Danes who completed a food frequency questionnaire including information on consumption of vitamin C, E, folate and beta-carotene from diet and supplements. Incidence rate ratios of lung cancer were calculated using Cox proportional hazards models. During a median follow-up of 10.6 years, 721 incident lung cancer cases were diagnosed. We found a significant protective effect of dietary vitamin E intake and a significantly higher lung cancer risk with supplemental beta-carotene and dietary folate intake. All three micronutrients exhibited significant source-specific effects. The harmful effect of dietary folate is, however, most likely to be due to uncontrolled confounding. Our results indicate source-specific effects of vitamin E and beta-carotene in lung cancer prevention with a preventive effect of dietary vitamin E and a harmful effect of supplemental beta-carotene. Future studies on micronutrients and lung cancer should take source into account.

Keywords: Lung neoplasms, Dietary supplements, Micronutrients, Prospective cohort study, Ascorbic acid, Vitamin E, Folic acid, Beta-carotene

To access this article, please choose from the options below

Login to an existing account or Register a new account.

  • Purchase this article for 31.50 USD (You must login/register to purchase this article)

    Online access for 24 hours. The PDF version can be downloaded as your permanent record.

  • Subscribe to this title

    Get unlimited online access to this article and all other articles in this title 24/7 for one year.

  • Claim access now

    For current subscribers with Society Membership or Account Number.

  • Visit SciVerse ScienceDirect to see if you have access via your institution.
 

PII: S0169-5002(09)00587-X

doi:10.1016/j.lungcan.2009.11.010

Lung Cancer
Volume 67, Issue 3 , Pages 275-281, March 2010